FIRMA
z
siedzibą w Kędzierzynie – Koźlu, będąca armatorem statku
wycieczkowego „SILESIA”,
przedstawia ofertę skierowaną do osób indywidualnych i grup
zorganizowanych pragnących odbyć atrakcyjną i niecodzienną
wycieczkę.
SEZON
ŻEGLUGOWY 2022
REJSY
OGÓLNODOSTĘPNE
ODBYWAĆ SIĘ BĘDĄ W NIEDZIELE
Z PRZYSTANI W STOCZNI "DAMEN"
Kędzierzyn-Koźle, ul. Stoczniowców 2
1. godz. 15.00
2. W przypadku dużej ilości zgłoszeń odbędą się dwa rejsy: o godz.
11.00 i 14.00
Rejs trwa 2,5 godziny
Trasa rejsu: Stocznia "Damen" - Odra - Port Koźle -
Kanał Gliwicki - śluza Kłodnica - śluzowanie - powrót na
Odrę -
Januszkowice - starorzecze Odry - Stocznia "Damen"
Opłata: 50 zł - osoba dorosła, 40 zł - dzieci od 3 do 18 roku.
Więcej o trasie i atrakcjach rejsu
PROSIMY
OKONTAKT TELEFONICZNY I REZERWACJĘ MIEJSC
500
201 389
Wymagana minimalna liczba uczestników
rejsu - 50
osób.
********
GRUPOM
ZORGANIZOWANYM PROPONUJEMY CZTERY TRASY REJSÓW
TRWAJĄCYCH OD 2,5 DO 5 GODZIN
Jako miejsce rozpoczęcia rejsu rekomendujemy
przystań przy nabrzeżu stoczni "DAMEN".
Alternatywnie,
po wcześniejszym uzgodnieniu, możliwe jest rozpoczęcie rejsu w
przystani YC "Szkwał"
zobacz
lokalizację przystani
WARIANT 1
Stocznia Damen
(lub YC
"Szkwał"- zabytkowa śluza na Odrze) - Port Koźle - Kanał
Gliwicki -
przejście śluzy Kłodnica (śluzowanie) - powrót na Odrę -
starorzecze Odry w Januszkowicach - Stocznia Damen
Pokonanie ponad dziesięciometrowej różnicy
poziomów wody jest wydarzeniem,
które z pewnością dostarczy wielu długo pamiętanych wrażeń.
Na uwagę zasługuje malownicze starorzecze Odry z widokiem na
Górę św. Anny.
Czas trwania rejsu - 2,5 godziny.
Koszt rejsu niezależnie od liczby uczestników - 2700 zł z VAT
WARIANT 2 - tylko ze Stoczni Damen
Stocznia Damen - w dół Odry - starorzecze Odry w kierunku
jeziora Srebrnego - powrót na Odrę
i dalej do śluzy Januszkowice (bez śluzowania) -
powrót.
Bardzo interesujące i malownicze starorzecze Odry niegdyś stanowiło
główne koryto rzeki.
Czas trwania rejsu - 3 godziny.
Koszt rejsu niezależnie od liczby uczestników - 3240 zł z VAT
WARIANT 3
Stocznia Damen
(lub YC
"Szkwał"- zabytkowa śluza na Odrze) - Port Koźle - Kanał
Gliwicki - przejście śluzy Kłodnica (śluzowanie) - syfon Kłodnicy -
powrót.
Przepust syfononowy dla rzeki Kłodnicy pod Kanałem Gliwickim jest jedną
z niewielu takich budowli
hydrotechnicznych w Europie i jedną z dwóch w
Polsce.
Czas trwania rejsu - 3,5 godziny.
Koszt rejsu niezależnie od liczby uczestników - 3780 zł z VAT
WARIANT 4
Stocznia Damen (lub YC "Szkwał"- zabytkowa śluza na Odrze) - Port Koźle
- Kanał Gliwicki - przejście śluzy Kłodnica (śluzowanie) - syfon
Kłodnicy - przejście śluzy Nowa Wieś - Blachownia ,
początek Kanału Kędzierzyńskiego - powrót.
Kanał Kędzierzyński powstał na bazie rozpoczętej w 1938 roku budowy
Kanału
Dunaj - Odra - Łaba. Widoczne zakłady chemiczne w czasie wojny
produkowały benzynę syntetyczną
i były celem nalotów prowadzonych przez XV Armię Powietrzną
Stanów Zjednoczonych.
Czas trwania rejsu - 4,5 do 5 godzin.
Koszt rejsu niezależnie od liczby uczestników - 4860 zł z VAT
ZAPRASZAMY
Źródło Odry znajduje się na terenie Republiki
Czeskiej na
Pogórzu Kozłowskim w obszarze Niskiego Jeseniku u
podnóża Góry Fidłowej, a dokładniej w Lesie
Odrzańskim. Płytkiej przełęczy z rozległymi torfowiskami, gdzie Odra
bierze swój początek, należy szukać między gminą Kozlov i
nieistniejącą już wioską Worboszl. Chcąc dotrzeć do źródła
Odry należy pamiętać, że miejsce to położone jest na terenie poligonu
wojskowego Libava. Już zawczasu jesteśmy informowani że:"Przejście do
źródła Odry dozwolone jest w soboty, niedziele, dni wolne od
pracy, dni świąteczne tylko po wyznaczonej czerwonej trasie"

więcej
zdjęć
>
>
>
Od źródła w Górach
Odrzańskich do gminy Mankowice
ma charakter rzeki górskiej, a w dalszej części, do Ostrawy,
koryto rzeki tworzy liczne meandry. Na odcinku Ostrawa - Bogumin bieg
rzeki został uregulowany, a pierwotne meandry zachowały się w pasie
przygranicznym z Polską, zwłaszcza w okolicy ujścia Olzy. Najstarszą
pozostałością po dawnych pracach regulacyjnych jest przekop
przez meander z roku 1558. Dolina
Odry była i jest nadal wykorzystywana
rolniczo. Dogodne warunki pozwalały na zakładanie stawów
rybnych, a wody Odry służyły do napędu kół młyńskich.
Zachowane nieliczne młyny są dziś objęte ochroną prawną.

zobacz
więcej
zdjęć
W pobliżu Klokočůvka nad brzegiem Odry
znajduje się skała w zagłębieniu której umieszczona jest
figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Z miejscem pielgrzymek zwanym
Panna
Maria ve skale (Mariastein) związana jest legenda wg której
w czasie wojen szwedzkich w tym miejscu cudownie został uzdrowiony
śmiertelnie ranny żołnierz. Wieść o tym wydarzeniu rozeszła się po
okolicy. Młynarz ze Spalova na skale umieścił obraz Matki Boskiej. Po
zbudowaniu kościoła w Spalovie obraz został umieszczony w jego ołtarzu.
Wielokrotnie obraz w tajemniczy sposób znikał i był
odnajdywany na skale w poprzednim miejscu.
STATKI WYCIECZKOWE NA
ODRZE
I KANALE GLIWICKIM
Statek ‘SILESIA’
kontynuuje działalność rekreacyjno
turystyczną rozpoczętą jeszcze na początku XX wieku. Wówczas
to na Odrze w Koźlu, a potem na Kanale Gliwickim pojawiły się statki
‘białej floty’.
Parowiec 'Amalie' na tle
góry Św. Anny
Najbardziej znane i do dziś pamiętane są
statki
‘Neptun’ i ‘Tryton’,
które do końca lat osiemdziesiątych uw. odbywały rejsy z
Gliwic, w tym również do Koźla. Jako pierszy wycofany został
'Neptun"
Wkrótce potem zawieszono rejsy 'Trytona'. Oba statki w roku
1993 zostały sprzedane do Holandii.
Z PRYWATNEGO ARCHIWUM Leonarda Seichstera
Dzięki prywatnym zbiorom
kolekcjonerów możemy zobaczyć flotę rzeczą,
której czas już minął.
Pociąg holowniczy prowadzony przez holownik parowy w pobliżu
Pławniowic.
Holownik 'Turawa' około ruku 1954 na Kanale Gliwickim.