Nawigacja
Pogoda
Statek,
noszący obecnie nazwę "Silesia" (ex "The Bluecity Queen"), zbudowany
został wroku 1908
w holenderskiej stoczni Van Damm i przeznaczony był do
bieżącej obsługi portu. Jest to jeden z najstarszych, pływających
obecnie po polskich wodach śródlądowych, statków.
W
roku 1928 został przebudowany na
statek pasażerski. Podczas
kolejnej modernizacji, w latach sześćdziesiątych, otrzymał
górny pokład.
W
2010 roku statek przeszedł pomyślnie badania techniczne
spełniając wszelkie wymogi przepisów jakie stawiane są
jednostkom
przeznaczonym do obsługi ruchu pasażerskiego. Zakupiony i sprowadzony
do Koźla, od sierpnia 2010 roku do końca sezonu odbywał rejsy po Odrze
i Kanale Gliwickim wzbudzając ogólne zainteresowanie. W
miesiącach zimowych 2010/2011 statek został poddany kolejnemu
remontowi współfinansowanemu z funduszy unijnych przez
Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki.
Podczas remontu kadłub statku został gruntownie oczyszczony i
pomalowany, przeprowadzono również kontrolne pomiary
grubości blach.
Dla wygody pasażerów poszerzone zostało zejście na dolny
pokład, który został gruntownie zmodernizowany. Dolny,
zamknięty, pokład posiada ogrzewanie, przydatne w miesiącach
chłodniejszych, natomiast latem przed upałem
chronić będzie klimatyzacja i
szyby termoizolacyjne w oknach. Wyposażenie i wystrój
zaaranżowano głównie przy użyciu rożnych gatunków
drzew egzotycznych stwarzając
tym samym niepowtarzalny klimat wnętrza. Do dyspozycji gości jest
barek.
Statek otrzymał nowe, wyższe relingi, zainstalowany trwale, na rufie,
grill oraz żurawik z szalupą ratunkową.
Na statku znajdują się dwie kabiny sanitarne.
Parametry statku: długość - 20 m, szerokość - 3,94 m, wysokość - 3,40
m,
max. liczba
osób - 60
Statek zbudowany
został w roku 1884 w stoczni Danziger Schiffswerft
& Kesselschmiede Feliks Devrient & Co. w
Gdańsku. Przez pierwsze 36 lat pływał pod banderą Królestwa
Prus. W roku 1920 przekazany został wraz z całą flotyllą lodołamaczy
Radzie Portu i Dróg Wodnych Wolnego Miasta Gdańska i nosił
specjalną polsko-gdańską banderę. Od 1939 do 1945 r. statek znajdował
się we władaniu Głównego Zarządu Dróg Wodnych III
Rzeszy Niemieckiej i nosił banderę Niemiec hitlerowskich. W marcu 1945
uczestniczył w ewakuacji ludności Gdańska, przepłynął drogą morską do
Kilonii i Hamburga, gdzie po zakończeniu wojny został przejęty przez
władze okupacyjne Wielkiej Brytanii. Do 1947 roku pływał pod banderą
brytyjską jako holownik portowy i lodołamacz w Hamburgu. Następnie,
przekazany Polskiej Misji Morskiej, odbył powrotną drogę morzem do
Gdańska, gdzie pozostawał początkowo we władaniu Urzędu Morskiego, a
następnie przekazany został administracji dróg wodnych
śródlądowych – Państwowemu Zarządowi Wodnemu w
Tczewie. Skierowany do stoczni w Pleniewie, wyremontowany, rozpoczął
ponownie służbę na dolnej Wiśle, tym razem pod banderą polską
czytaj
więcej >>>>>